Friday, November 5, 2010

KESAN MEDIA MASSA:KESAN TERHADAP INDIVIDU (bahagian 1)

Dalam bab ini kita akan cuba untuk mengkaji pelbagai soalan. Pertama-tamanya kami akan melihat kritikan terhadap budaya popular pada umumnya, dan memeriksa apa yang kita ketahui tentang isi media massa khususnya televisyen. Akhirnya, kami akan menyemak bukti dan terhadap kesan media pada individu. Bab ini tidak akan lagi menjadi polemik terhadap media massa. Sebaliknya, itu akan menunjukkan bahawa apa yang sering diandaikan tentang kesan media massa pada individu, baik positif maupun negatif, mungkin kurang jelas yang sering diandaikan.

Kesan Media Massa

Upaya awal di Menemukan Kesan Media

Dengan Perang Dunia II itu telah menjadi akal sihat untuk mengandaikan bahawa media dimiliki potensi untuk kesan kuat dalam masyarakat massa. Operasi sebagai semacam peluru sihir atau jarum suntikan, media dianggap mempunyai kemampuan untuk secara langsung mempengaruhi individu dalam cara yang kuat. Tapi akal sehat dapat diuji secara ilmiah. Paulus Lazarsfeld lolos Jerman Nazi pada Ford Foundation Fellowship. Ia dididik dalam pengukuran psikologi dan percaya bahawa konsep-konsep masyarakat massa diperlukan bukti saintifik sebelum menerima mereka sebagai benar. Selama quality kepercayaan kesan media yang kuat, beliau memulakan program penyelidikan kajian pemilih di Ohio dan New York bahawa, oleh 1950-an, membuatnya menyimpulkan bahawa andaian kesan kuat tidak tepat. Ketika ditanya apa yang mempengaruhi perilaku memilih mereka, para pengundi tidak disebut di akhbar, majalah, atau radio. Mereka melaporkan bahawa teman-teman atau kenalan telah paling berpengaruh. psikolog lain bernama Carl Hovland bekerja untuk Tentera Darat AS Division Maklumat dan Pendidikan di cabang penelitiannya. Misi dari kumpulan penyelidikan dipimpin oleh Hovland adalah untuk menilai secara eksperimental pengaruh program indoctrinational dihasilkan oleh kerajaan. Kumpulan Hovland mendedah mempelajari media pelbagai, dan datang ke kesimpulan serupa dengan Lazarsfeld (Hovland et al.1949)

Kesan Media Massa kini Penyelidikan

Keprihatinan atas kesan media massa tidak berakhir dengan karya Lazarsfeld dan Hovland. Media massa penyelidik membangunkan model untuk menjelaskan kurangnya tampak kesan langsung, dan kajian ke dalam kesan surut. Sementara itu, keprihatinan atas isi media dan kesannya telah berbasikal di aff iklan dari agenda awam pada selang yang cukup teratur. Reed Hunt, bekas ketua Suruhanjaya Komunikasi Persekutuan, telah dikutip dalam sebuah artikel di majalah Atlantic Monthly yang mengatakan, "Tidak ada lagi perdebatan serius tentang apakah kekerasan dalam media yhe adalah masalah sah''(Stossel 1997). Ini hampir tidak berlaku Penulis akan rencana melanjutkan dengan menyatakan bahawa "tubuh besar bukti-termasuk 3000 kajian sebelum 1971 sahaja-menunjukkan hubungan yang kuat antara menonton televisyen dan pencerobohan" (87) .. Seperti yang akan kita lihat, ada , pada kenyataannya, perdebatan yang cukup tentang sifat, liputan, dan saiz kesan media massa.

Media massa, khususnya televisyen, telah diduga mempunyai pelbagai kesan pada individu dan budaya yang lebih besar. Litani aduan terhadap televisyen adalah panjang. Komersial televisyen AS dianggap oleh banyak untuk meningkatkan tahap kekerasan dalam budaya kita dengan meningkatkan agresi pada anak-anak dan dewasa dan dengan desensetizing kita untuk kekerasan. media kami yang paling sering digunakan juga telah dituduh penurunan bermain fantasi antara anak-anak, mencuri waktu jauh dari kerja rumah dan pengejaran produktif yang lain, mencipta bangsa pelanggan mencolok, trivializing kempen politik dan isu-isu sosial, menukar ahli politik menjadi pelakon (dan pelakon menjadi ahli politik), misinforming atau underinforming awam tentang isu-isu sosial yang penting, menggalakkan pergaulan bebas, menurunkan meliputi perhatian, dan stereotaip perempuan dan minoriti lain.

Sementara itu, muzik popular dan video muzik, terutama rap dan logam berat, telah dituduh menggalakkan Setanisme, bunuh diri, pergaulan bebas, dan keganasan terhadap wanita. Bahkan muzik country bersama sorotan ketika para peneliti tampaknya mencari cennection antara populariti muzik negara dalam suatu tempatan tertentu dan tahap bunuh diri (Stack dan Gundlach 1992). Keprihatinan ini adalah kelanjutan dari kebimbangan atas kandungan media massa yang menumpukan pada surat khabar pada abad ke-19, filem-filem pada awal tahun 1920-an, dan buku komik pada tahun 1940-an.

Bahkan bacaan fiksyen pernah dianggap buruk bagi anak-anak, walaupun saat ini anda jarang mendengar bahawa anak-anak membaca terlalu banyak. Apa yang mungkin beconsidered berbahaya pada satu titik boleh dianggap sebagai berbahaya atau bahkan menguntungkan pada titik waktu lain.
Namun demikian, banyak dari keprihatinan di atas tampak sah. Pada bahagian selanjutnya kita akan menyemak beberapa kajian menjelajahi isi paling kontroversi media televisyen kita. Kemudian kita akan mengalihkan perhatian kita terhadap kesan daripada kandungan.

No comments:

Post a Comment