Friday, November 5, 2010

KANDUNGAN TELEVISYEN

Selama bertahun-tahun telah terjadi kritik cukup konsistan dari isi televisyen. Kadang-kadang naik ke status negara gerakan sosial, sementara di lain waktu surut lebih ke latar belakang-tapi selalu ada. Kadang-kadang tentang kekerasan, kadang-kadang tentang perdagangan, kadang tentang seks dan kadang-kadang suatu kekosongan intelektual. Sementara itu, ahli akademik dan wakil-wakil dari pelbagai kumpulan minoriti telah menyuarakan keprihatinan mereka sendiri tentang cara pelbagai kumpulan terwakili di televisyen. Televisyen adalah kegiatan liburan yang paling popular kita, dan juga yang paling dikritik.

Stereotaip

Salah satu kritik dari televisyen adalah bahawa ia menyajikan pandangan demografi terdistorsi dari dunia nyata. Ertinya, ahli dari suatu bangsa tertentu, jantina, kelas sosial, usia, atau pekerjaan mungkin tidak diwakili dalam jumlah yang sesuai dengan kehadiran mereka di dunia nyata. Ini adalah masalah kerana, beliau berpendapat, televisyen memberikan wacana sosial utama masyarakat kita. Ini ls pendongeng primer, mythmaker itu, seharusnya cermin masyarakat. Jadi, menurut pemikiran ini, tidak dapat dilihat di televisyen tidak kelihatan budaya dan sosial.

Penting untuk diingat bahawa program televisyen terus berkembang sebagai kendala undang-undang, teknologi, struktur industri, struktur organisasi, pekerjaan, dan pasaran mempunyai kesan gabungan mereka. Dengan demikian, isi-analisis dipelajari sangat terikat waktu, walaupun sukar untuk disscuss penemuan sedemikian rupa untuk mendapatkan bahawa di seluruh. Oleh kerana itu, adalah penting untuk mengingati bahawa kajian dibincangkan dalam bahagian ini merujuk pada tempoh masa yang tertentu, dan kesimpulan tertentu mereka mungkin lebih atau kurang benar untuk hari ini.
Namun demikian, kajian ini menunjukkan bahawa televisyen, dalam satu atau cara lain, telah konsisten menyajikan pandangan terdistorsi dunia. Sebagai contoh, televisyen telah teratur overrepresented pekerjaan berstatus tinggi dengan memperhatikan sedikit bagaimana suatu pekerjaan tersebut mungkin tercapai (Ryan et al. 1988)

Yang paling memprihatinkan telah dinyatakan tentang gender dan stereotaip etnik di televisyen. Sebagai contoh, kajian telah menunjukkan bahawa selama tempoh tertentu ada tiga kali lebih banyak watak laki-laki kulit putih sebagai perempuan putih pada televisyen (Gerbner et al.1980; Basow 1992). Menurut beberapa kajian, ketika watak televisyen adalah perempuan, mereka biasanya adalah objek seks muda dan cantik, pasif, bergantung, bodoh, dan tidak cekap. Sebaliknya, laki-laki biasanya digambarkan sebagai kuat, agresif, petualang, dan seterusnya (Downs 1982; Wood 1994). Namun, sebagai penunjuk dari sifat terus berkembang kandungan, berfikir tentang watak seperti Roseanne, Murphy Brown, dan Julia Sugerbaker dari Desingning Perempuan di komedi televisyen. Dalam drama televisyen, ada penokohan seperti Scully di The X-Files, Jeanie Boulet dan Carol Hathaway dalam ER, Kapten Janeway Kathryne di Star Trek: Voyager, dan Dr.Quinn, Medicine Woman.

Dan, dalam kehidupan nyata, ada Oprah. Lelaki pada umumnya tidak disajikan dengan baik pada komedi situasi. Banyak cenderung agak bodoh, lemah, atau bodoh.Sebagai contoh, ada Drew Carey, program Men Behaving Badly, Tim Allen Home Improvement dan, dahulu, watak seperti Cliff ang Norm di Cheers. Apakah mereka sesuai dengan stereotaip maskulin positif yang disyorkan dalam kajian?
termasuk penyelidikan lain menunjukkan adanya Rendahnya perwakilan rakyat Amerika Afrika di televisyen hiburan (Stroman 1989) serta Hispanik dan Asia.
Hal ini juga berpendapat bahawa, ketika etnik minoriti tidak muncul di televisyen, itu adalah dalam peranan stereotaip atau sebagai penjahat (Lichter et al.1987). Memang benar bahawa positif Afrika Amerika watak laki-laki jarang berlaku di prime time, tetapi ada Bill Cosby, Gregory Hines, Arthur "Lou" Fancy di NYPD Blue, Eugene Young di The Practice, dan Kapten Benjamin Cisco di Star Trek: Deep Space Nine . Menariknya, ada gambaran lebih positif banyak dari laki-laki Afrika Amerika di televisyen siang hari.

Juga kurang terwakili dan stereotaip adalah manula. Terlepas dari kenyataan bahawa wanita yang lebih tua sangat melebihi jumlah lelaki yang lebih tua dalam masyarakat, di televisyen itu hanya sebaliknya (Wood 1993).
Selain itu, kebiasanya digambarkan sebagai lemah, kewangan tidak selamat, tidak aktif, dan sakit-sakitan (Gerbner et al.1980) - stereotaip yang tampaknya untuk memastikan marginalisasi mereka dalam masyarakat. Kekerasan
Banyak kajian menunjukkan bahawa televisyen komersil kami dan gambar filem lakukan, sebagai pengkritik menyarankan, mengandungi tahap kekerasan yang tinggi. Pengajian telah menganggarkan sekitar 6 tindak kekerasan pada jam di televisyen prime-time, dan 18 yang perhatian-grabbing pada jam dalam pengaturcaraan anak Sabtu pagi (Signorielli et al. 1982).

Sementara tokoh seperti ini telah menjadi pokok masyarakat pelbagai kumpulan kepentingan yang bertujuan untuk mengurangkan kekerasan atau membaiki televisyen anak-anak, mereka telah dikritik kerana gagal untuk menempatkan tindak kekerasan dalam konteks. Sebagai contoh, dalam beberapa kes keganasan yang disebabkan oleh bencana alam telah tertimbang sama dengan rutin kartun pembunuhan dan slapstick. Pengajian oleh Monitoring Projek Penilaian Keganasan (Cole 1996) telah berusaha untuk mengatasi masalah ini metodologi. Ini projek yang sedang berlangsung ini direka untuk membolehkan pemantauan bebas oleh Pusat UCLA untuk Dasar Komunikasi isi siaran dan televisyen kabel.

Para penyelidik telah mengambil pendekatan yang menyeluruh, menyemak setiap siri, filem televisyen, filem teater, dan program anak-anak di rangkaian televisyen, termasuk 24 siri daripada UPN dan rangkaian WB (mereka tidak melihat program berita). Selain itu, setiap promosi on-air dan iklan ditayangkan selama program tersebut dipantau. Mereka dipantau televisyen bebas di daerah Los Angeles, pilihan dua minggu rawak televisyen awam, dan saluran kabel lapan (tiga payand lima dasar) yang dipantau untuk tempoh dua minggu yang dipilih secara rawak. Secara keseluruhan, sekitar 3000 jam content televisyen dipantau dalam satu tahun.
Akhirnya, para penyelidik juga dipantau pilihan sepuluh yang terkenal yang terdapat di kedai-kedai, serta pilihan video game. Daripada mengambil pendekatan tradisional hanya menghitung insiden keganasan - banyak bantahan oleh programmer televisyen - kajian berusaha untuk melihat kekerasan dalam konteks. Mereka dibenarkan bahawa keganasan beberapa mungkin, pada kenyataannya, sesuai atau digunakan untuk kesan komedi sedemikian rupa sehingga tidak akan diambil serius.

Hal ini jelas bahawa kewujudan projek ruang lingkup ini, dibiayai oleh empat rangkaian siaran, menunjuk pada pentingnya keyakinan tentang kesan media yang kuat dalam membentuk kegiatan pengeluar media massa. Pada bulan September 1995, Pusat UCLA menerbitkan pertama dari tiga laporan tahunan tentang keadaan keganasan televisyen.

No comments:

Post a Comment