Friday, November 5, 2010

TELEVISYEN DAN ANAK

Selain perhatian yang besar atas kesan terhadap anak-anak daripada kandungan kekerasan dan seksual di media massa, media telah dituduh memberikan negatif bagi fungsi kognitif dan akademik anak-anak. Sekali lagi, hasilnya bertentangan. Banyak kajian tampaknya menunjukkan kesan negatif. Namun, laporan tahun 1988, Kesan pada Pendidikan Anak: Pengaruh Televisyen terhadap Kognitif Pembangunan (Bennet et.al 1988), dikaji semula 165 kajian dan mendapati sedikit sokongan untuk idea bahawa televisyen buruk bagi anak-anak kognitif dan akademik.

Pengajian-kajian menunjukkan bukti bahawa anak-anak yang terlalu bersemangat oleh televisyen, atau bahawa anak-anak yang tidak menonton televisyen menghabiskan sebahagian besar masa dalam kegiatan yang lebih bermanfaat, atau bahawa anak-anak melakukan pekerjaan yang lebih miskin pada kerja rumah mereka jika mereka melakukannya di depan televisyen.

Memang benar bahawa anak-anak yang menonton televisyen lebih sendiri atau untuk model orang tua. Para penyelidik mendapati bukti yang lemah bahawa televisyen lebih pendek rentang perhatian anak-anak dan bukti kontradiktif pengaruh televisyen pada bermain imajinatif. Mengenai yang terakhir, beberapa kajian menunjukkan bahawa anak-anak yang menonton televisyen lebih kurang kreatif dalam bermain mereka, sementara yang lain kajian menunjukkan bahawa anak-anak menggunakan gambar televisyen untuk merangsang permainan imajinatif.

Bukti untuk Kesan

Seperti disebutkan di awal bab ini, ada kepercayaan luas dalam kekuatan media massa untuk mempengaruhi pelbagai sikap, kepercayaan, dan perilaku. Kami juga telah melihat bahawa beberapa ulasan literatur banyak tidak menyokong gagasan terhad atau tidak ada kesan (lihat Freedman 1984, 1986,1988). Salah satunya adalah ulasan oleh Paik dan Comstock (1994) di mana para penyelidik menggunakan teknik metodologi yang dikenali sebagai "analisis-meta" yang membolehkan untuk analisis statistik terhadap 217 kajian yang berkaitan dengan subjek paparan media massa dan kandungan dan kesannya pada perilaku agresif. Keputusan analisis mereka dalam beberapa kesimpulan yang sangat berbeza daripada McQuire (1986) anf Felson (1996).

Paik dan Comstock mencari statistik hubungan yang signifikan antara paparan program kekerasan dan berbagai bentuk perilaku agresif. Ini bermakna bahawa sebarang perbezaan perilaku agresif ada di antara mereka yang terkena program televisyen lebih atau kekerasan yang lain dan mereka yang tidak adalah tidak rawak atau hanya kerana kebetulan. Menurut kajian ini, ada hubungan antara pendedahan terhadap keganasan televisyen dan perilaku antisosial. Sedangkan signifikansi statiscal memberitahu kita cuaca atau tidak ada kesan yang nyata, itu besar-besaran tidak untuk mengukur saiz pentingnya kesan tersebut.

Salah satu cara untuk menentukan saiz kesan adalah dalam hal jumlah varience dijelaskan. Ertinya, berapa banyak variasi dalam diamati atau melaporkan perilaku agresif dapat dijelaskan oleh variabel seperti paparan media? Paik dan Comstock melakukan analisis statistik dari data dan menyimpulkan bahawa, secara keseluruhan, sekitar 10 peratus daripada pemboleh ubah dalam perilaku agresif dalam sampel dapat dijelaskan oleh media exposure.Given keterbatasan dalam cuba untuk belajar sesuatu yang kompleks sebagai kesan media, ini agak kesan yang cukup besar. Namun, keputusan mereka berbeza secara meluas bergantung pada jenis kajian diperiksa. Mereka melaporkan bahawa 16 peratus daripada pemboleh ubah dalam perilaku agresif dalam percubaan makmal kerana sedang terkena stimulus kekerasan, berbanding dengan 4 peratus dalam masa - siri kajian (dalam kesan yang akan dikesan selama tempoh masa) dan 3 peratus daripada perbezaan dijelaskan oleh pendedahan media dalam kajian tinjauan.

Satu penjelasan yang mungkin untuk perbezaan ini adalah bahawa percubaan makmal telah banyak dikritik atau mencipta keadaan buatan mana tindakan agresif lebih mungkin berlaku. Kami akan membincangkan masalah itu secara lebih terperinci di bawah ini. Aspek lain yang menarik dari kajian ini adalah bahawa para penyelidik melihat kesan saiz untuk pelbagai jenis kesan. Para penyelidik melihat beberapa jenis perilaku agresif:

1. agresivitas Dirangsang: ditakrifkan sebagai bermain dengan mainan yang agresif, penggunaan mesin pencerobohan untuk memberikan kejutan dirangsang, atau menyatakan niat untuk melakukan suatu tindakan yang agresif.
2. Minor agresivitas: ditakrifkan sebagai kekerasan fizikal terhadap suatu objek, seperti mainan, agresivitas verbal, atau kekerasan noncriminal terhadap seseorang.
3.kegiatan haram: rompakan, kecurian besar-besaran, atau kekerasan jenayah terhadap seseorang.

Keputusan analisis ini cukup menarik. Sekali lagi, kesan saiz berbeza-beza dengan kaedah yang digunakan. Dan lagi, kajian eksperimental menunjukkan, setakat ini, kesan terbesar. Untuk kajian makmal menyemak merangsang perilaku agresif, kesan keseluruhan adalah 11 peratus daripada varience dijelaskan oleh pendedahan isi media kekerasan.

Untuk semua kajian meneliti perilaku agresif kecil, kesan owerall adalah 10 peratus daripada pemboleh ubah menjelaskan, dan untuk semua kajian menyemak perilaku jenayah, kesannya adalah 3 peratus. Untuk tujuan dasar, penemuan tentang kekerasan jenayah terhadap orang lain yang paling penting. Setelah semua, ini telah menjadi kritik yang paling memberatkan televisyen: yang menyebabkan tahap peningkatan kekerasan. Paik dan Comstock mendapati bahawa kajian menunjukkan pengaruh paparan media tentang kekerasan jenayah (pembunuhan, bunuh diri, menusuk, dll) kurang dari satu setengah dari satu peratus daripada perbezaan dijelaskan. Hal ini membuat lebih dari 99 peratus daripada varians dalam kekerasan jenayah yang tak dapat dijelaskan oleh pendedahan media.

Apa yang membuat hal ini bergantung pada sudut pandang anda - variasi pada klise tua, "Apakah gelas 99 peratus kosong atau 1 peratus penuh?" Paik dan Comstock menyimpulkan bahawa kesan keseluruhan pendedahan media terhadap perilaku agresif adalah saiz sederhana , dan pengaruh terhadap kegiatan haram adalah kecil. Beberapa, seperti McQuire (1986) dan Felson (1996), mungkin berpendapat bahawa kesan keseluruhan 10 peratus daripada variasi menjelaskan (dengan andaian bahawa angka yang tepat) yang kecil, dan berpengaruh terhadap aktiviti haram sudah sangat kecil.

Hal ini bergantung pada sudut pandang anda. Mungkin kesan terhadap perilaku jenayah terlalu much.In kedua-dua kes, kausalitas masih masalah. Sebagai contoh, individu-individu yang terlibat dalam kegiatan jenayah biasanya tidak mempunyai pekerjaan teratur dan kerana itu mempunyai lebih banyak masa untuk menonton televisyen. Individu dengan kecenderungan kekerasan boleh ditarik untuk pengaturcaraan kekerasan. Hanya kajian eksperimental memberikan beberapa penunjuk kausalitas, tetapi jenis-jenis kajian masalah mereka sendiri. Secara umum, masalah utama dengan meta - analisis adalah bahawa ia tidak boleh membatalkan pelbagai masalah metodologi dalam kajian itu itu pengelompokan bersama-sama.

Apa yang kita untuk membuat keluar dari array ini membingungkan: moderat, lemah, atau nonfindings kesan media massa? Mcquire (1986) dan Felson (1996) menawarkan sejumlah penjelasan yang mungkin untuk menyelamatkan idea bahawa media massa memang mempunyai kesan.

KANDUNGAN TELEVISYEN

Selama bertahun-tahun telah terjadi kritik cukup konsistan dari isi televisyen. Kadang-kadang naik ke status negara gerakan sosial, sementara di lain waktu surut lebih ke latar belakang-tapi selalu ada. Kadang-kadang tentang kekerasan, kadang-kadang tentang perdagangan, kadang tentang seks dan kadang-kadang suatu kekosongan intelektual. Sementara itu, ahli akademik dan wakil-wakil dari pelbagai kumpulan minoriti telah menyuarakan keprihatinan mereka sendiri tentang cara pelbagai kumpulan terwakili di televisyen. Televisyen adalah kegiatan liburan yang paling popular kita, dan juga yang paling dikritik.

Stereotaip

Salah satu kritik dari televisyen adalah bahawa ia menyajikan pandangan demografi terdistorsi dari dunia nyata. Ertinya, ahli dari suatu bangsa tertentu, jantina, kelas sosial, usia, atau pekerjaan mungkin tidak diwakili dalam jumlah yang sesuai dengan kehadiran mereka di dunia nyata. Ini adalah masalah kerana, beliau berpendapat, televisyen memberikan wacana sosial utama masyarakat kita. Ini ls pendongeng primer, mythmaker itu, seharusnya cermin masyarakat. Jadi, menurut pemikiran ini, tidak dapat dilihat di televisyen tidak kelihatan budaya dan sosial.

Penting untuk diingat bahawa program televisyen terus berkembang sebagai kendala undang-undang, teknologi, struktur industri, struktur organisasi, pekerjaan, dan pasaran mempunyai kesan gabungan mereka. Dengan demikian, isi-analisis dipelajari sangat terikat waktu, walaupun sukar untuk disscuss penemuan sedemikian rupa untuk mendapatkan bahawa di seluruh. Oleh kerana itu, adalah penting untuk mengingati bahawa kajian dibincangkan dalam bahagian ini merujuk pada tempoh masa yang tertentu, dan kesimpulan tertentu mereka mungkin lebih atau kurang benar untuk hari ini.
Namun demikian, kajian ini menunjukkan bahawa televisyen, dalam satu atau cara lain, telah konsisten menyajikan pandangan terdistorsi dunia. Sebagai contoh, televisyen telah teratur overrepresented pekerjaan berstatus tinggi dengan memperhatikan sedikit bagaimana suatu pekerjaan tersebut mungkin tercapai (Ryan et al. 1988)

Yang paling memprihatinkan telah dinyatakan tentang gender dan stereotaip etnik di televisyen. Sebagai contoh, kajian telah menunjukkan bahawa selama tempoh tertentu ada tiga kali lebih banyak watak laki-laki kulit putih sebagai perempuan putih pada televisyen (Gerbner et al.1980; Basow 1992). Menurut beberapa kajian, ketika watak televisyen adalah perempuan, mereka biasanya adalah objek seks muda dan cantik, pasif, bergantung, bodoh, dan tidak cekap. Sebaliknya, laki-laki biasanya digambarkan sebagai kuat, agresif, petualang, dan seterusnya (Downs 1982; Wood 1994). Namun, sebagai penunjuk dari sifat terus berkembang kandungan, berfikir tentang watak seperti Roseanne, Murphy Brown, dan Julia Sugerbaker dari Desingning Perempuan di komedi televisyen. Dalam drama televisyen, ada penokohan seperti Scully di The X-Files, Jeanie Boulet dan Carol Hathaway dalam ER, Kapten Janeway Kathryne di Star Trek: Voyager, dan Dr.Quinn, Medicine Woman.

Dan, dalam kehidupan nyata, ada Oprah. Lelaki pada umumnya tidak disajikan dengan baik pada komedi situasi. Banyak cenderung agak bodoh, lemah, atau bodoh.Sebagai contoh, ada Drew Carey, program Men Behaving Badly, Tim Allen Home Improvement dan, dahulu, watak seperti Cliff ang Norm di Cheers. Apakah mereka sesuai dengan stereotaip maskulin positif yang disyorkan dalam kajian?
termasuk penyelidikan lain menunjukkan adanya Rendahnya perwakilan rakyat Amerika Afrika di televisyen hiburan (Stroman 1989) serta Hispanik dan Asia.
Hal ini juga berpendapat bahawa, ketika etnik minoriti tidak muncul di televisyen, itu adalah dalam peranan stereotaip atau sebagai penjahat (Lichter et al.1987). Memang benar bahawa positif Afrika Amerika watak laki-laki jarang berlaku di prime time, tetapi ada Bill Cosby, Gregory Hines, Arthur "Lou" Fancy di NYPD Blue, Eugene Young di The Practice, dan Kapten Benjamin Cisco di Star Trek: Deep Space Nine . Menariknya, ada gambaran lebih positif banyak dari laki-laki Afrika Amerika di televisyen siang hari.

Juga kurang terwakili dan stereotaip adalah manula. Terlepas dari kenyataan bahawa wanita yang lebih tua sangat melebihi jumlah lelaki yang lebih tua dalam masyarakat, di televisyen itu hanya sebaliknya (Wood 1993).
Selain itu, kebiasanya digambarkan sebagai lemah, kewangan tidak selamat, tidak aktif, dan sakit-sakitan (Gerbner et al.1980) - stereotaip yang tampaknya untuk memastikan marginalisasi mereka dalam masyarakat. Kekerasan
Banyak kajian menunjukkan bahawa televisyen komersil kami dan gambar filem lakukan, sebagai pengkritik menyarankan, mengandungi tahap kekerasan yang tinggi. Pengajian telah menganggarkan sekitar 6 tindak kekerasan pada jam di televisyen prime-time, dan 18 yang perhatian-grabbing pada jam dalam pengaturcaraan anak Sabtu pagi (Signorielli et al. 1982).

Sementara tokoh seperti ini telah menjadi pokok masyarakat pelbagai kumpulan kepentingan yang bertujuan untuk mengurangkan kekerasan atau membaiki televisyen anak-anak, mereka telah dikritik kerana gagal untuk menempatkan tindak kekerasan dalam konteks. Sebagai contoh, dalam beberapa kes keganasan yang disebabkan oleh bencana alam telah tertimbang sama dengan rutin kartun pembunuhan dan slapstick. Pengajian oleh Monitoring Projek Penilaian Keganasan (Cole 1996) telah berusaha untuk mengatasi masalah ini metodologi. Ini projek yang sedang berlangsung ini direka untuk membolehkan pemantauan bebas oleh Pusat UCLA untuk Dasar Komunikasi isi siaran dan televisyen kabel.

Para penyelidik telah mengambil pendekatan yang menyeluruh, menyemak setiap siri, filem televisyen, filem teater, dan program anak-anak di rangkaian televisyen, termasuk 24 siri daripada UPN dan rangkaian WB (mereka tidak melihat program berita). Selain itu, setiap promosi on-air dan iklan ditayangkan selama program tersebut dipantau. Mereka dipantau televisyen bebas di daerah Los Angeles, pilihan dua minggu rawak televisyen awam, dan saluran kabel lapan (tiga payand lima dasar) yang dipantau untuk tempoh dua minggu yang dipilih secara rawak. Secara keseluruhan, sekitar 3000 jam content televisyen dipantau dalam satu tahun.
Akhirnya, para penyelidik juga dipantau pilihan sepuluh yang terkenal yang terdapat di kedai-kedai, serta pilihan video game. Daripada mengambil pendekatan tradisional hanya menghitung insiden keganasan - banyak bantahan oleh programmer televisyen - kajian berusaha untuk melihat kekerasan dalam konteks. Mereka dibenarkan bahawa keganasan beberapa mungkin, pada kenyataannya, sesuai atau digunakan untuk kesan komedi sedemikian rupa sehingga tidak akan diambil serius.

Hal ini jelas bahawa kewujudan projek ruang lingkup ini, dibiayai oleh empat rangkaian siaran, menunjuk pada pentingnya keyakinan tentang kesan media yang kuat dalam membentuk kegiatan pengeluar media massa. Pada bulan September 1995, Pusat UCLA menerbitkan pertama dari tiga laporan tahunan tentang keadaan keganasan televisyen.

KESAN MEDIA MASSA:KESAN TERHADAP INDIVIDU (bahagian 1)

Dalam bab ini kita akan cuba untuk mengkaji pelbagai soalan. Pertama-tamanya kami akan melihat kritikan terhadap budaya popular pada umumnya, dan memeriksa apa yang kita ketahui tentang isi media massa khususnya televisyen. Akhirnya, kami akan menyemak bukti dan terhadap kesan media pada individu. Bab ini tidak akan lagi menjadi polemik terhadap media massa. Sebaliknya, itu akan menunjukkan bahawa apa yang sering diandaikan tentang kesan media massa pada individu, baik positif maupun negatif, mungkin kurang jelas yang sering diandaikan.

Kesan Media Massa

Upaya awal di Menemukan Kesan Media

Dengan Perang Dunia II itu telah menjadi akal sihat untuk mengandaikan bahawa media dimiliki potensi untuk kesan kuat dalam masyarakat massa. Operasi sebagai semacam peluru sihir atau jarum suntikan, media dianggap mempunyai kemampuan untuk secara langsung mempengaruhi individu dalam cara yang kuat. Tapi akal sehat dapat diuji secara ilmiah. Paulus Lazarsfeld lolos Jerman Nazi pada Ford Foundation Fellowship. Ia dididik dalam pengukuran psikologi dan percaya bahawa konsep-konsep masyarakat massa diperlukan bukti saintifik sebelum menerima mereka sebagai benar. Selama quality kepercayaan kesan media yang kuat, beliau memulakan program penyelidikan kajian pemilih di Ohio dan New York bahawa, oleh 1950-an, membuatnya menyimpulkan bahawa andaian kesan kuat tidak tepat. Ketika ditanya apa yang mempengaruhi perilaku memilih mereka, para pengundi tidak disebut di akhbar, majalah, atau radio. Mereka melaporkan bahawa teman-teman atau kenalan telah paling berpengaruh. psikolog lain bernama Carl Hovland bekerja untuk Tentera Darat AS Division Maklumat dan Pendidikan di cabang penelitiannya. Misi dari kumpulan penyelidikan dipimpin oleh Hovland adalah untuk menilai secara eksperimental pengaruh program indoctrinational dihasilkan oleh kerajaan. Kumpulan Hovland mendedah mempelajari media pelbagai, dan datang ke kesimpulan serupa dengan Lazarsfeld (Hovland et al.1949)

Kesan Media Massa kini Penyelidikan

Keprihatinan atas kesan media massa tidak berakhir dengan karya Lazarsfeld dan Hovland. Media massa penyelidik membangunkan model untuk menjelaskan kurangnya tampak kesan langsung, dan kajian ke dalam kesan surut. Sementara itu, keprihatinan atas isi media dan kesannya telah berbasikal di aff iklan dari agenda awam pada selang yang cukup teratur. Reed Hunt, bekas ketua Suruhanjaya Komunikasi Persekutuan, telah dikutip dalam sebuah artikel di majalah Atlantic Monthly yang mengatakan, "Tidak ada lagi perdebatan serius tentang apakah kekerasan dalam media yhe adalah masalah sah''(Stossel 1997). Ini hampir tidak berlaku Penulis akan rencana melanjutkan dengan menyatakan bahawa "tubuh besar bukti-termasuk 3000 kajian sebelum 1971 sahaja-menunjukkan hubungan yang kuat antara menonton televisyen dan pencerobohan" (87) .. Seperti yang akan kita lihat, ada , pada kenyataannya, perdebatan yang cukup tentang sifat, liputan, dan saiz kesan media massa.

Media massa, khususnya televisyen, telah diduga mempunyai pelbagai kesan pada individu dan budaya yang lebih besar. Litani aduan terhadap televisyen adalah panjang. Komersial televisyen AS dianggap oleh banyak untuk meningkatkan tahap kekerasan dalam budaya kita dengan meningkatkan agresi pada anak-anak dan dewasa dan dengan desensetizing kita untuk kekerasan. media kami yang paling sering digunakan juga telah dituduh penurunan bermain fantasi antara anak-anak, mencuri waktu jauh dari kerja rumah dan pengejaran produktif yang lain, mencipta bangsa pelanggan mencolok, trivializing kempen politik dan isu-isu sosial, menukar ahli politik menjadi pelakon (dan pelakon menjadi ahli politik), misinforming atau underinforming awam tentang isu-isu sosial yang penting, menggalakkan pergaulan bebas, menurunkan meliputi perhatian, dan stereotaip perempuan dan minoriti lain.

Sementara itu, muzik popular dan video muzik, terutama rap dan logam berat, telah dituduh menggalakkan Setanisme, bunuh diri, pergaulan bebas, dan keganasan terhadap wanita. Bahkan muzik country bersama sorotan ketika para peneliti tampaknya mencari cennection antara populariti muzik negara dalam suatu tempatan tertentu dan tahap bunuh diri (Stack dan Gundlach 1992). Keprihatinan ini adalah kelanjutan dari kebimbangan atas kandungan media massa yang menumpukan pada surat khabar pada abad ke-19, filem-filem pada awal tahun 1920-an, dan buku komik pada tahun 1940-an.

Bahkan bacaan fiksyen pernah dianggap buruk bagi anak-anak, walaupun saat ini anda jarang mendengar bahawa anak-anak membaca terlalu banyak. Apa yang mungkin beconsidered berbahaya pada satu titik boleh dianggap sebagai berbahaya atau bahkan menguntungkan pada titik waktu lain.
Namun demikian, banyak dari keprihatinan di atas tampak sah. Pada bahagian selanjutnya kita akan menyemak beberapa kajian menjelajahi isi paling kontroversi media televisyen kita. Kemudian kita akan mengalihkan perhatian kita terhadap kesan daripada kandungan.