Saturday, October 9, 2010

BAGAIMANAKAH MEDIA DAPAT MENGEMBALIKAN PENGHAYATAN YANG SEWAJARNYA UNTUK PERAYAAN-PERAYAAN DI MALAYSIA?





Perayaan adalah suatu aktiviti yang disambut oleh sesebuah masyarakat ataupun kaum.kebiasanya, sesuatu perayaan itu disambut oleh sesebuah masyarakat ataupun kaum adalah bertujuan untuk memperingati peristiwa penting yang pernah berlaku pada suatu masa dahulu.Selain itu,perayaan juga akan disambut berdasarkan agama yang dianuti.

Di negara yang mempunyai masyarakat berbilang kaum seperti di Malaysia,terdapat pelbagai jenis perayaan untuk disambut pada setiap tahun.Negara Malaysia yang terdiri daripada tiga kaum majoriti iaitu kaum Melayu,Cina dan India pastinya berpeluang untuk menyambut perayaan seperti Hari Raya Aidilfitri, Hari Raya Korban, Tahun Baru Cina, Deepavali dan sebagainya.Di samping itu,masyarakat negara ini mengamalkan amalan berkongsi "perayaan" dan menghormati perayaan kaum lain.

Tambahan pula,melalui perkongsian perayaan, perpaduan dan kesepakatan masyarakat di negara kita sedikit sebanyak dapat diutuhkan.Langkah ini juga menyumbang kepada Malaysia untuk terus membangun dan menuju kearah maju dan makmur.Sememangnya, Malaysia merupakan negara yang unik dengan masyarakatnya yang berbilang kaum dan bangsa.Malaysia bukan setakat sahaja terdiri daripada kaum utama seperti Melayu,Cina dan India,malahan Malaysia juga diduduki oleh kaum-kaum minoriti seperti Kadazan, Iban dan sebagainya.

      Dalam pada itu, media telah memainkan peranan penting untuk mengembalikan penghayatan terhadap perayaan yang terdapat di Malaysia tetapi ianya nampak kurang berkesan. Media-media menggunakan pendekatan yang lama untuk menyampaikan pengahayatan ini. hal ini telah menyebabkan masyarakat menjadi bosan kerana media hanya menggunakan pendekatan yang sama untuk memberi penghayatan tentang media. Media seharusnnya menggunakan pendekatan yang lebih moden supaya masyarakat dapat terkesan terhadap penghayatan hari raya itu. Media haruslah menyampaikan satu mesej yang betul-betul menyedarkan masyarakat tentang pentingnya perayaan di Malaysia ini. Media juga perlu menjadikan kanak-kanak sebagai sasaran. Selain itu,melalui rancangan-rancangan televisyen yang disiarkan pada setiap musim perayaan dapat mengembalikan penghayatan seperti rancangan Jejak Rasul dan Haiwan Teladan.Lagu-lagu raya yang diputarkan di corong-corong radio juga dapat mengembalikan nostalgia hari raya zaman kanak-kanak bagi golongan dewasa.

Contoh iklan yang berkaitan dengan perayaan:

No comments:

Post a Comment