Friday, September 3, 2010

SIAPA PUNYA APA????

Tajuk ini dipilih untuk menerangkan siapa punya apa dalam media cetak dan media elektronik.Antara contoh media massa dan media elektronik adalah seperti:

DALAM NEGARA:
i ) kumpulan karangkraf

~KK sdn bhd merupakan satu syarikat yang diasaskan oleh Hussamudin bin hj yaacub pada tahun 1978.Majalah pertama yang diterbitkan adalah majalah Mingguan Kanak. penerbitan majalah ini mendapat sambutan yang menggalakkan daripada masyarakat.Selain itu,terdapat banyak majalah lain yang diterbitkan selepas itu seperti Mingguan Bacaria,Media hiburan,Remaja,dan Nona.Sehigga 2008 kumpulan Karangkraf sdn bhd telah menerbitkan sejumlah 29 jadul bercetak.terkini,akhbar Sinar Harian yang diterbikan sejak 31 Julai 2006 di Kota Bharu,kelantan menjadi salah satu bukti kejayaan kumpulan Karangkraf.Negeri-negeri lain yang mempunyai akhbar Sinar Harian ialah terengganu dan johor.

ii) Media Prima

~Media Prima merupakan sebuah syarikat awam yang ditubuhkan pada 23 September 2003.Ibu pejabat Media Prima yang utama terletak di Bandar Utama, Putrajaya, Selangor.
ia merupakan sebuah industri penyiaran televisyen, radio, penerbitan akhbar, dan pembikinan filem.senarai rangkaian Media prima adalah seperti TV3,8TV,NTV7, Hot fm, Fly fm, News Strait Times, Berita Harian, Harian Metro, Grand Briliance sdn bhd,dan lain-lain. laman web utama Media prima Ialah www.mediaprima.com.my

LUAR NEGARA
i )Cable News Network(CNN)

~merupakan rangkaian televisyen kabal yang diasaskan oleh Ted Turner pada tahun 1980. slogan yang digunakan ialah "The Most Trusted Name in News".CNN dilancarkan pada 1 jun 1980. laman web rasmi CNN ialah www.ccn.com.pemiliknya ialah Turner broadcasting(time warner). CNN beribu pejabat di CNN Centre,Atlanta.CNN merupakan industri penyediaan televisyen kepada pengguna melalui isyarat frekuensi radio yang dipancarkan ke set televisyen melalui gentian optik. bagi kaedah ke udara(gelombang radio) memerlukan antena televisyen.

ii)British Broadcasting Corp.(BBC)

~ BBC merupakan sebuah rangkaian siaran radio dan televisyen yang terletak di United Kingdom. BBC diasaskan oleh John Reith. slogan yang digunakan ialah"this is what we do". tarikh pelancaran radio BBC ialah pada tahun 1922, manakala televisyen pada tahun 1923. laman wen rasmi BBC ialah www.bbc.co.uk.misi BBC adalah untuk memberitahu, mendidik, dan menghibur...

No comments:

Post a Comment